Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny "kompakt" sub med TRØKK! (Forslag mottas med takk!)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ny "kompakt" sub med TRØKK! (Forslag mottas med takk!)

Hei.

Som i tittel søker jeg etter litt hjelp fra dere som er litt mer erfarne innenfor bilstereo. Pr. i dag kjører jeg et HS15 element i en ca. 70-75l kasse. Dette skal nå selges og jeg vil ha meg noe nytt.

Det jeg er ute etter er noe som tar fysisk liten plass (er en BMW E46 316ti Compact), men som spiller som noe stort. Det som jeg foreløpig har vurdert mest er:

2x DD1508 eller hva de heter (8" elementene)
    2x JL audio w6?? (8" eller 10")

?

Jeg vil ha en kasse som ikke er mye større enn 30-50l som jeg helst vil bygge selv med skrårygg slik at den kan passe godt i bagasjerommet sammen med setene som bøyer seg "bakover".

Skal det være portet eller lukket?

Jeg er ganske fornøyd med det jeg har nå, men føler det brumler litt mye og er en veldig stor forskjell på f. eks 30 hz og 50 hz (sikkert 6-10 dB forskjell faktisk)..

Ang. forsterker så tar vi det etterpå MEN skal IKKE ha ekstra batteri ELLER ny dynamo e.l..

Kondensator er oppskrytt etter hva jeg har lest også?

Det som hadde vært veeeldig gøy av resultat hadde vært et sinnsvakt trøkk (mer eller ca. det jeg har nå) og en STRAMM og skikkelig god og fast bass..

Kan på det sterkeste anbefale B2 ES8! Har 2 slike i en 50ish liter kasse, med 39ish hz tuning. Og er MEGET fornøyd!
    Runar E. Olsen ~ Moderator
    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

Comment

Om du vil ha noe som spiller stort og har 50 liter til rådighet er det ingen grunn til å gå ned til 8-10 tommer på elementstørrelsen. B&C 15TBX100 trives veldig godt i ~50 liter, har god følsomhet så du slipper massive forsterkere og bør havne på 3000,- - 3500,- inkludert alt.

Dag Johansens kommentar:
      Et snodig element det der.... Ja altså det holder godt over 90dB hele veien ned med roomgain. (min er satt til 50Hz)
      Men sjekk ut 54 liter refleks! Den spiller altså kakeflatt ned til 27Hz med 5-6dB høyere output i området 30-40Hz!!!

Comment

Originally posted by hokeyh View Post
        MEN skal IKKE ha ekstra batteri ELLER ny dynamo e.l..
        Hviss du skal ha den bassen du beskriver så burde du vertfal bytte ut orginalbatteriet til et skikkelig et og legge tykke, gode kabler helt fra dynamoen til forsterkeren.-
        Ekje noke vits med bass hviss resten av lyden er dass!

Comment

Originally posted by jonnyen View Post
          Hviss du skal ha den bassen du beskriver så burde du vertfal bytte ut orginalbatteriet til et skikkelig et og legge tykke, gode kabler helt fra dynamoen til forsterkeren.-
          x2 .. først strøm, så anlegg

Comment

Er nok orginalbatteri, men er lagt opp skikkelige kabler helt fra batteri og bak Er 50mm kabler om jeg ikke husker helt feil..

Det som er grunnen til at jeg har litt lyst på 8 eller 10" er at det vil se fett ut med noe lite som spiller så _stort_..

Comment

ett orginal batteri kan på ingen måte sammenlignes med et AGM batteri (f.eks odyssey) selv om de er like store. Hvertfall krever de DD elementene noe effekt så en god innvestering ville vært å byttet ut orginalbatteriet med ett så stort AGM batteri du kan få ned på orginalplassen.
              Ole Petter Holelien
              Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
              Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
              Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

Comment

Originally posted by hokeyh View Post
                Det som er grunnen til at jeg har litt lyst på 8 eller 10" er at det vil se fett ut med noe lite som spiller så _stort_..
                Flere kompiser som har hørt anlegget mitt. Tror ikke med det første at det er 2x8" jeg har. De sier "det må minst være dobbel 12", eller 15"".
                Da er det artig og vise de subbene.

Comment

Originally posted by GENEXXA View Post
                  Flere kompiser som har hørt anlegget mitt. Tror ikke med det første at det er 2x8" jeg har. De sier "det må minst være dobbel 12", eller 15"".
                  Da er det artig og vise de subbene.
                  Ja jeg synes definitivt DD1508 er de mest spesielle og som ser mest lovende ut.. Er ikke så stiv pris på de heller sammenlignet med at JL sine 10" koster det dobbelte.. DD er nå godt kjent for bra kvalitet også så..

Hvor "liten" kasse kan jeg presse de inn i med godt resultat? Lønner det seg best med port eller lukket? Jeg er ikke den "beste" snekkeren i gata akkurat så hadde vært greit med bare en lukket kasse, hehe.. Og evt. om denne kassen skal være delt i to kammer eller om det skal være ett kammer..?

Ett nytt batteri er ikke utelukket om det hjelper så mye på.. Når jeg "bunner" amp og element nå så forsvinner lys fra dash / dimmes kraftig.

Comment

Har du sett på Sundown SA-8?
                    Er vell en av få som klarer 150db, og da er det snakk om 1x8".

Og til opplysning, B2 ES8 er billigere enn DD 1508.

Comment

Originally posted by GENEXXA View Post
                      Har du sett på Sundown SA-8?
                      Er vell en av få som klarer 150db, og da er det snakk om 1x8".

Og til opplysning, B2 ES8 er billigere enn DD 1508.
                      De der Sundown SA-8 så ekstremt koselige ut

Spiller disse fint også eller er det bare SPL elementer? Vet du om disse passer best i lukket eller kammer? Koster de virkelig bare en 100$ pr element + frakt og toll osv? Er jo billigt!

Comment

Har null erfaring med de. Men de ser råe ut.
                        Sjobas på forumet har erfaring

Comment

Heh.. Sendte mail til den svenskeforhandleren av Sundown og fikk svar allerede. De hadde ingenting inne, men de var i kontakt med noen i Norge også ang. salg av Sundown, men mer visste han ikke..

Må vel kanskje bestilles på nett fra statene om man vil ha de foreløpig.. Hmm..

Hvordan er B2 es8 mot DD1508?

Comment

Working...
                          X